2024 rok to znaczny postęp prac przy rozbudowie ul. Kocmyrzowskiej, na odcinku od węzła Grębałów do ul. Bukszpanowej. Co już się udało zrobić, a co jeszcze pozostało?
Dla mieszkańców Krakowa najważniejsze jest, że udało się przywrócić komunikacje tramwajową w kierunku Wzgórz Krzesławickich. Od 31 października składy dojeżdżają do przystanku „Jarzębiny”. Z początkiem grudnia otwarty został przystanek „Darwina”. Aktualnie nowe torowisko dochodzi niemal do przebudowywanej pętli tramwajowej. Tam również wykonawca intensyfikuje roboty. Nowa pętla Wzgórza Krzesławickie będzie większa niż obecnie. Pośrodku niej zlokalizowany będzie terminal autobusowy.
Mocno zaawansowana jest budowa i przebudowa sieci infrastruktury podziemnej. Został już wykonany nowy ciepłociąg i wodociąg, kończą się prace przy kanalizacji deszczowej i sieci teletechnicznej. Gotowe są już fragmenty chodnika wzdłuż ulicy Kocmyrzowskiej (po stronie osiedli), sukcesywnie ustawiane są słupy pod ekrany akustyczne.
W tym roku posunęły się także roboty drogowe. Przebudowana została ulica Darwina na odcinku od Kocmyrzowskiej do nowego torowiska. Wykonawca rozpoczął już prace związane z budową nowej jezdni ul. Kocmyrzowskiej po stronie torowiska.
W 2025 roku kontynuowane będą roboty przy przebudowie pętli tramwajowej „Wzgórza Krzesławickie”. Pomiędzy starą jezdnią o zmodernizowanym torowiskiem powstanie nowa jezdnia, która będzie posiadać dwa pasy ruchu. Przebudowana zostanie też stara nitka ul. Kocmyrzowskiej. Kontynuowane i zakończone będą roboty przy układaniu chodników, tras rowerowych i ekranów akustycznych. Nasadzana będzie zieleń.
Po zakończeniu inwestycji w 2025 roku, wylotówka na Proszowice na odcinku węzeł Grębałów – Bukszpanowa będzie posiadać dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, zieleńce, chodniki oraz drogi dla rowerzystów. W miejscu starej pętli „Wzgórza Krzesławickie” będzie pętla tramwajowo-autobusowa wyposażona w terminal pasażerski. W ten sposób powstanie tu wygodny węzeł przesiadkowy. W przyszłości Miasto będzie chciało wybudować w sąsiedztwie pętli parking P+R. Wstępnie wytypowano już działki, prowadzone są rozmowy. Przygotowano też koncepcję, z której wynika, że w ramach jednopoziomowego obiektu ma się znaleźć ok. 200 miejsc postojowych, w tym miejsca przeznaczone dla osób z ograniczoną mobilnością, stacje do ładowania samochodów elektrycznych.
Rozbudowa ul. Kocmyrzowskiej pomiędzy węzłem Grębałów a ul. Bukszpanową jest możliwa dzięki podjętej przez Miasto Kraków współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oddział Kraków. Wartość kontraktu z wykonawcą, firmą Gulermak wynosi 55,72 mln zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.